Ce parere ai despre critica?

Posted: May 9, 2008 in Girls Secrets, Livia's Stuff
Tags: ,

Ce parere ai despre critica in general? De ce critica un critic o opera, un text, o carte, un articol etc.? Oricine poate fi critic, chiar si literar, dar un critic adevarat care isi merita meseria va critica (spre exemplu o carte, un anunt, un articol) de fiecare data altfel, deoarece tot timpul cand citesti un text a doua oara, sau a treia oara vei avea alte idei, vei intelege altceva, adica mai mult, vei vedea lucrurile precizate cu alti ochi, astfel si critica va fi alta. Sunt totusi multi indivizi care critica doar pentru a se afirma, chiar daca sunt deacord cu textul respectiv, ei critica fiind oarecum nevoiti sa se afirme, mai degraba impinsi de la spate; acest fenomen se poate considera chiar o instabilitate psihica a criticului. (Daca o face doar pentru Job sau din placere sau din nevoie, un astfel de critic instabil care cu toate ca este deacord cu textul se chinuie sa-l rastoarne… reprezinta oaia neagra in domeniul criticii.)
Un critic adevarat critica fara sa vrea, critica fiind insotita de un mare bun simt, incercand doar sa creeze sau sa deschida alte idei pt cititori, nicedcum sa atace autorul si textul intr-o alta masura ascunsa si din punct de vedere moral neperimsa.

O alta intrebare interesanta ar suna asa: Oare este criticul tot timpul sincer?

Daca este sa vorbim de un sens tare al cuvantului atunci raspunsul ar fi categoric NU! E bine, sa fii sigur pe tine, sa stii atunci cand e necesara o critica de stima, de exemplu. Chiar si compromisul face parte din critica literara, reprezentand un fel de regula, de nuanta, poate cel mai greu de invatat pentru că ţine de fler. Nu pledez aici pentru compromis sau nesinceritate, in nici un caz, dar trebuie sa stii care e tonul just cu fiecare dintre oameni, in functie de ce au facut pana atunci. Nu-l desfiintezi pe unul care a dovedit excelenta în domeniul sau, ci gaseşti o formula eleganta de a spune de ce ai rezerve. Nu-l tratezi ca pe un debutant pe unul care are deja o opera foarte solida, o opera care te-a ajutat pe tine, criticul, sa ajungi ce eşti. Livia